Digitale inclusie centraal in campagnes van studenten minor Communicatie & Campagnes
In een wereld die steeds meer afhankelijk wordt van digitale technologie, is toegang tot digitale middelen en vaardigheden geen luxe meer maar noodzaak. Studenten van de Hanze hebben dit thema op inspirerende wijze onder de aandacht gebracht tijdens een talkshow van de minor Communicatie & Campagnes.
De minor Communicatie & Campagnes is toegankelijk voor studenten van alle studierichtingen, en heeft als doel het ontwikkelen van een communicatiecampagne rond een maatschappelijk relevant thema. Voor deze studenten stond het thema digitale geletterdheid en inclusie centraal.
Het afgelopen halfjaar hebben 19 studenten, verdeeld over vier groepen, onderzoek gedaan naar digitale inclusie. Vanuit deze onderzoeken hebben de studenten per groep een campagne ontwikkeld. Elk met een unieke aanpak om digitale inclusie te stimuleren.
Sterk
Deze campagne richt zich op bedrijven en moedigt hen aan om brieven te sturen in plaats van e-mails. Dit initiatief stimuleert een persoonlijke benadering om digitale overbelasting te verminderen. Met een grote gouden brievenbus bij grote bedrijven als Vodafone willen ze de aandacht vestigen op deze campagne. De slogan van deze groep luidt: "Doe eens lief, stuur een brief''.
Vice Versa
Een evenement met als middelpunt een bankje waar mensen elkaar kunnen ontmoeten en helpen met digitale problemen. Dat is waar deze campagne de focus op legt. Daarnaast heeft deze groep een sticker ontwikkeld met de tekst "Digitale vragen? Ik help je graag". Digitaal vaardige mensen kunnen met deze sticker op hun voordeur laten zien dat ze bereid zijn om anderen te helpen.
Eenspraak
Jongeren die vaak onbewust op gevaarlijke scam-links klikken zijn de doelgroep van deze campagne. Voor deze campagne is een nep poster met een game-element en QR-code ontwikkeld. Met deze poster willen ze jongeren bewust maken van de gevaren van scam-links. Het keurmerk "Digi Veilig" wordt na een workshop uitgedeeld en kunnen jongeren op hun mobiel plakken.
Level Up
Deze campagne introduceert een magazine met een superheldenthema, waarin individuen worden geprezen als superhelden wanneer zij anderen een digitaal steuntje in de rug geven. Deze groep heeft geconstateerd dat veel mensen moeite hebben met het doen van belastingaangifte. Vanuit deze bevinding kiezen ze voor een belastingaangifte pop-up ter ondersteuning van de campagne.
Ter afsluiting zijn alle campagnes gepresenteerd in een talkshow georganiseerd vanuit de minor. Studenten Jos Prins en José Ent hebben deze talkshow gehost en de studenten ondervraagd.
Als partner van de Digitale Academie is de Hanze betrokken bij digitale transformatie. De initiatieven van deze studenten tonen niet alleen creativiteit en innovatie, maar ook de noodzaak van digitale geletterdheid in de samenleving. Samen werken we aan een toekomst waarin iedereen toegang heeft tot de digitale wereld.
* Op het beeld zijn (van links naar rechts) studenten Chavon Vahl, Jos Prins, José Ent en Julian Greven te zien. *